ČLÁNKY & NOVINKY [#149]

SÚDNY DVOR UPRESŇUJE PODMIENKY, ZA KTORÝCH MÔŽE BYŤ OSLOBODENIE OD DANE PODĽA PRÁVA ÚNIE ZAKÁZANÉ.

#
#149 Súdny dvor upresňuje podmienky, za ktorých môže byť oslobodenie od dane podľa práva Únie zakázané.

Súdny dvor Rozsudkom vo veci C-453/23 zo dňa 29.04.2025 rozhodol, za akých podmienok môže byť oslobodenie od dane nezlučiteľné s právom Únie.

Poľský podnik, ktorý má na svojom pozemku železničnú vlečku, ju poskytol železničnému dopravcovi, aby získal oslobodenie od dane z nehnuteľností. Požiadal o záväzné stanovisko, ktoré by potvrdilo jeho nárok na oslobodenie. Hoci splnil všetky podmienky podľa poľského práva, oslobodenie mu bolo zamietnuté, pretože podľa práva EÚ išlo o neoprávnenú štátnu pomoc, keďže nebolo vopred oznámené Komisii.

Podnik napadol rozhodnutie o zamietnutí oslobodenia na poľských súdoch. Najvyšší správny súd Poľskej republiky, ktorý mal pochybnosti o tom, či možno predmetné oslobodenie od dane z nehnuteľností považovať za štátnu pomoc v zmysle práva Únie. Obrátil sa na Súdny dvor s otázkou, či toto oslobodenie dáva príjemcom výhodu a narúša alebo môže narušiť hospodársku súťaž.

Podľa názoru Súdneho dvora sa nezdá, že by dotknuté oslobodenie od dane z nehnuteľností poskytovalo selektívnu výhodu, a preto pravdepodobne nepredstavuje štátnu pomoc. Podľa súdu však konečné posúdenie tejto otázky prináleží vnútroštátnemu súdu. Súdny dvor ďalej uviedol, že všeobecné a abstraktne formulované oslobodenie od dane z priamej dane, ako je to upravené v poľskom právnom poriadku, nemožno spravidla považovať za štátnu pomoc. Keďže sa považuje za súčasť „bežného“ daňového systému, zvyčajne nepriznáva príjemcom selektívnu výhodu.

Podľa súdu oslobodenie od dane môže byť považované za selektívne v dvoch prípadoch. Prvým je situácia, keď je súčasťou daňového systému, ktorý je zjavne diskriminačný. Druhým je situácia, keď podmienky na priznanie oslobodenia závisia od špecifických vlastností podnikov alebo ich činností, takže sa vzťahuje len na určitú skupinu podnikov ako jednotnú kategóriu.

Súdny dvor na záver uviedol, že v tomto prípade sa oslobodenie od dane poskytuje tým, ktorí vlastnia pozemok ako súčasť železničnej infraštruktúry a umožnia jeho využitie železničným dopravcom. Zdá sa, že táto podmienka nesúvisí s konkrétnymi vlastnosťami podnikov, ktorým sa oslobodenie poskytuje, ani s diskriminačným daňovým systémom.

Oslobodenie tak môžu získať rôzne subjekty – vrátane nehospodárskych organizácií aj podnikov rôznych veľkostí a odvetví. To, že oslobodenie môžu získať len tí, ktorí spĺňajú určité podmienky, ešte samo osebe neznamená, že ide o selektívnu výhodu.

Právny komentár

Prinášame týždenný komentár z rôznych oblasti práva, obchodu, podnikania a auditu. Snažíme sa podávať objektívny a nestranný pohľad na aktuálne témy, ktoré hýbu profesionálym svetom.

  • AutorAdmin
  • Dátum03.06.2025
  • Webwww.lexante.sk